LDA

Verslag event "No Colour No Glory" 10-11 oktober 2017

Het LDA was mede sponsor van het event No Colour No Glory.
Dit door de Cube en LDA bestuurslid Rob Vermeulen (BmD) geïnitieerde symposium stond in het teken van design en kleur. Kleur bekennen dus in de meest brede zin.
Het 2 daags programma was gesplitst in de meer esthetische waarde van kleur en de meer “harde” wetenschappelijke aspecten van kleur en kleurbeleving.


Faye Vogely gaf de aftrap met een prachtig verhaal over de functie van kleuren in de natuur. Faye’s stortvloed van voorbeelden en haar liefde voor de natuur en vooral het behoud daarvan, maakte een diepe indruk op het publiek.
Cloué Rutzerfeld gaf een interessante lezing over smaakbeleving en de kleur van voedsel. Door de kleurriijke lunch konden we dit zelf ervaren.
De presentaties van Philips ( Pieter Seuntiens en Simone Stavenuiter), met life demo’s over het effect van licht op kleur in ons dagelijks leven, waren zeer inspirerend en leerzaam.
Aan het eind van de eerste dag was er een workshop waar, door een viertal teams, een collectief kleuren mosaic werd samengesteld.

Een bijzondere presentatie van het Rotterdams kunstenaars duo Arno & Iris (Beaux Arts) betrof hun werk voor de Rotterdamse markthal.
Net zoals op de eerste dag was er een welverzorgde lunch met uitzonderlijk kleurrijke en gezonde hapjes.
Jose Maasse, van Royal Mosa, presenteerde haar nieuwe “parelmoerachtige” glazuren voor hun vloertegels. Een steeds wisselende “kleurbeleving”, afhankelijk van de kijkhoek, is het resultaat.
Gisella Groenewoud van Leolux gaf een prachtige inkijk hoe Leolux op een interactieve manier kleur bepaald met haar gebruikers.
Ramses Dingenouts liet ons zien hoe Heineken al een eeuw lang haar groene flesje evolueert tot een world brand.
Tot slot gaf Kay Schröder, data designer, voorbeelden hoe je middels kleur gebruik complexe data kan visualiseren. En zowaar viel in zijn presentatie het woord singularity…maar Kay gaf daar helaas geen uitleg over! Mijn buurman liet zelfs het woord “disruptive” vallen waardoor wellicht het eeuwig succes van Heineken toch zou kunnen veranderen!

Van de rond 70 bezoekers waren er opvallend veel studenten en een 5 tal LDA leden.
Al met al een leerzaam en succesvol event mede dankzij de inzet van Rob en de hosting van de Cube.

Rinus van den Berg 20-11-2017

no colour glory pics 1024